2017年 / in 2017

「モモ」 / “Momo”

2017年ユンリン国際パペットフェスティバル招聘

/ Yunlin International Puppet Festival 2017

子どもシアターのための、3人遣いのパペットと身体表現を用いたオブジェクトシアター。

An object theater using the modern Bunraku style. Especially developed for “Children’s Theatre”.

60分 / 60 minutes

作・演出/ writer and director 佐次えりな / Erina Saji

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

キャスト / cast ともい江梨、芝崎知花子、幡かをる、齋藤由美子、永守輝如、久保島麻子

       今村祈履、松村綾乃、藤生まあり、佐次えりな

     /Eri Tomoi, Chikako Shibasaki, Kaoru Hata, Yumiko Saitou, Teruki Nagamori,

          Asako Kuboshima, Inori Imamura, Ayano Matsumura, Maari Fujiu, and Erina Saji   

 

2017年 / in 2017

“One day ”

2017年 ハノイASEANパペットフェスティバル招聘

/ “THE ASEAN PUPPET FESTIVAL HANOI 2017 “

いつもと違う特別な日を描いた、子供のためのパペットシアター。

The story of unusual day. Especially developed for “Children’s Theatre”.

20分 / 20 minutes

作、演出/ writer and director 佐次えりな / Erina Saji

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast ともい江梨、佐次えりな他

     /Eri Tomoi, Erina Saji


IMG_5077.JPG

2017年 / in 2017音楽朗読劇「シンドバットの冒険 / “Sindbad’s Adeventures ”

初夏の子供コンサート2017

福井県立音楽堂 ハーモニーホールふくい

子どものための、朗読と生演奏、身体表現とオブジェクトを使った作品。

The storytelling theater using the music, physical expressions and object, especially developed for children.

60分 / 60 minutes

作/ writer 笠松泰洋 / Yasuhiro Kasamatsu  演出/ director 佐次えりな / Erina Saji

パペットデザイン・美術 / puppet and set design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast 大塚明夫、新オリエント楽派、佐次えりな、福井県の子供たち19名

     /Akio Otsuka, Shin Oriento Gakuha, Erina Saji, and 19 Children in Fukui

 

IMG_2118.jpg

2017年 / 2017

『くだんの件』/ Kudan no Ken

 

内田百閒の「件」と天野天街の「くだんの件」を原作に、からだが牛で顔だけ人間の浅間しい化物「件(くだん)」を巡る物語。待つ人と待たれる人、期待する人と期待される人、繰り返される、繰り返してしまう事柄や光景。大きな輪と小さな輪。散りばめられたイメージが繋がり、観客にどうぞと差し出される。演劇でもない、ダンスでもない、何と呼ぶべきか分からない作品。

 

Inspired by two Japanese literary works, Kudan by Hyakken Uchida and Kudan no Ken by Tengai Amano, this performance work tells a story of a chimerical creature, called “Kudan”, with the body of bull and the head of human. To wait and to be waited. To anticipate and to be anticipated. Repeated events and repetitive landscape. A large circle and a small circle. Fragments of disparate imagery are offered to the audience to interpret in their own ways. Neither a play or a dance piece, it is a enigmatic piece of work.


60分 / 60 minutes

作、演出 / Writer and Director 佐次えりな / Erina Saji

音楽 / Music 太田豊 / Yutaka Ota

キャスト / Cast 佐次えりな、太田豊、美木マサオ / Erina Saji, Yutaka Ota, and Masao Miki

 



2016年 / in 2016

「ダユーとゲノル」/ ”Dahut and Gwenole”  

 

子どもシアターのための、ohpを使った影絵とパペットを融合させた美しい作品。

Especially developed for “Children’s Theatre”, this beautiful piece combines shadow puppetry using an Overhead Projector and other types of puppetry work.

25分 / 25 minutes

作・演出 / writer and director 佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast ともい江梨、芝崎知花子、千葉りか子、幡かをる、齋藤由美子

     / Eri Tomoi, Chikako Shibasaki, Rikako Chiba, Kaoru Hata, and Yumiko Saito

 


2016年 / in 2016

「ピノッキオとゼペットじいさん」/ “Pinocchio and Geppetto”  

 

子どもシアターのための作品を創作。サーカスのようにたくさんの仕掛けが次々に現れ、大小様々なパペットが登場するジャンルを超えて誰もが楽しめる世界を構築。

This work was especially developed for the company’s new project, “Children’s Theatre”. This work is with full of tricks and illusion like a circus act, and is designed to be a performance work for the audience of all ages.
40分 / 40 minutes

原作 /カルロ・コッローディ  Inspired by the original work of Carlo Collodi

作・演出 / writer and director佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast ともい江梨、久保島麻子、石井雅代、芝崎知花子

      / Eri Tomoi, Asako Kuboshima, Masayo Ishii, and Chikako Shibasaki

 

 

" Pinocchio and Geppetto " and " Dahut and Gwenole "
動画は、こちら↓

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2016年 / in 2016

「源氏の君の最後の恋」/ ” Nouvelles orientales”

あえて、フランスの感性を含んだマルグリットユルスナールの源氏の君をパペットと朗読、雅楽で表現した作品。

This work was inspired by the work by Marguerite Yourcenar based on The Tale of Genji. Intentionally adopting the essence of French adaptation of Japanese literature, this work translated it back into contemporary Japanese performance work, using puppet, reading and Japanese traditional music.

 

20分 / 20 minutes

原作 / マルグリット ユルスナール / Marguerite Yourcenar

作、演出 / writer and director佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

衣装 / 古田七瀬 / Nanase Furuta

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast 佐次えりな、太田豊、ともい江梨、石井雅代

    / Erina Saji, Yutaka Ota, Eri Tomoi, and Masayo Ishii 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016年 / in 2016

「箪笥〜She is Gone~」/ “Wardrobe ~She is Gone~”   

経験を問わずあらゆる職業の参加者と共に、言葉、音楽、美術、振付、パペットの5つの要素を実際に0から創作。人間と人形遣い、パペットの関係性をコントロールし、多重の意識世界を構築した作品。

This work was created collaboratively through a series of workshop with non-professional performers with various backgrounds. Workshop attendees created a piece of work from scratch, using five elements of text, music, design, choreography and puppet. Multiple layers of narratives and consciousness are created by controlling the relationships between human actors, puppeteers and puppets.

 

 

60分 / 60 minutes

作、演出 / writer and director佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

衣装 / 古田七瀬 / Nanase Furuta

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast 佐次えりな、美木マサオ、ともい江梨、太田豊他

    / Erina Saji, Masao Miki, Eri Tomoi, Yutaka Ota

 

2016年3月

「TEDxTokyo yz」

 

登壇・演出/佐次えりな

音楽/太田豊

パフォーマー/ともい江梨・石井雅代・美木マサオ

        佐次えりな

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015年 /in 2015

「アダムとイヴ、私の犯罪学」/ “My Own Criminology: A Story of Adam and Eve  

 

寺山修司の作品をパペットと身体表現で創作。大胆なパペットデザインと美しい美術は、人形劇のジャンルを超え、多くの観客の心を捕らえた。いいだ人形劇フェスタ、いしかわ舞台芸術祭に招聘される。

Inspired by a theatre piece by Shuji Terayama, this work used the technique of physical theatre and puppetry work. A dynamic puppet design and the beautiful set design was acclaimed by many audience members who were not necessarily familiar with puppetry art. This performance piece was invited to Iida Puppet Festival and Ishikawa Theatre Festival as an official selection.

 

60分 / 60 minutes

作 / writer 寺山修司 / Syuuji Terayama

演出 / director佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

衣装 / 藤林さくら / Sakura Fujibayashi

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast 佐次えりな、美木マサオ、ともい江梨、高田百合絵、芝崎知花子他

 

    / Erina Saji, Masao Miki , Eri Tomoi, Yurie Takata, Chikako Shibasaki

 

「アダムとイヴ、私の犯罪学」
動画はこちら↓

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015年 / in 2015

“Ango / Sakura”   

2015年アヴィニョン演劇祭 / Festival d’Avignon OFF 2015

 

坂口安吾の「桜の森の満開の下」と坂口安吾の人生自体を交差させた作品。6m四方の白い布が舞台上でパペットとなり、物が生き物となる瞬間を観客に見せる独創的な世界観を構築。Avignon演劇祭OFFプロデューサー・劇場に推薦されアヴィニョン演劇祭にて劇場上演。

This performance work takes the life of Ango Sakaguchi, a Japanese writer, and the narrative of his own work, In the Forest, Under Cherries in Full Bloom as its inspiration. A large piece of white fabric of 6 meters’ square is transformed into a puppet. It was an innovative attempt for the company to show the moment in which an object turns into a character. This piece was performed in Festival d’Avignon OFF, recommended by the producer of Festival d’Avignon OFF and the theatre.

 

60分 / 60 minutes

原作 / 坂口安吾 / Inspired by the original work by Ango Sakaguchi

作・演出 / writer and director佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

衣装 / Goe

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast ともい江梨、石川麻衣、吉澤慎吾、勝田智子、芝崎知花子他

 

     / Eri Tomoi, Mai Ishikawa, Shingo Yoshizawa, Tomoko Katsuta, Chikako Shibasaki

 

2014~2015年作品の動画は、こちら↓

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2014年 / in 2014

「東京/The human figure」/ “Tokyo/The human figure”

 

経験を問わずあらゆる職業の参加者と共に、言葉、音楽、美術、振付、パペットの5つの要素を実際に0から創作。人間とパペットの世界が徐々に重なり、多重層の世界を表現した作品。

This work was created collaboratively through a series of workshop with non-professional performers with various backgrounds. Workshop attendees created a piece of work from scratch, using five elements of text, music, design, choreography and puppet. Multiple layers of narratives are created by transitioning from the world of human actors to the world of puppetry.

 

60分 / 60 minutes

作・演出 / writer and director佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

衣装 / 藤林さくら / Sakura Fujibayashi

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast 佐次えりな、茂木真理、藤林さくら、美木マサオ、太田豊他

     / Erina Saji, Mari Motegi, Sakura Fujibayashi, Masao Miki, Yutaka Ota.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2014年 / in 2014

“Le petit roi”

2014年アヴィニョン演劇祭 / Avignon Festival 2014

野外用上演作品 / open air theater

等身大の現代版文楽スタイルのパペットをツールとし、中年の男と小さな王様との交流を描いた作品。2014年のAvignonで「一番美しい詩的な出来事」と絶賛され多くの観客を動員。


Using a human-size Bunraku style puppet, this work depicts the encounter between a middle-aged man and a tiny king. It attracted many audience members and was acclaimed as “the most poetic piece ever” in Avignon in 2014.

45分 / 45 minutes

作・演出 / writer and director 佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

衣装 / 藤林さくら / Sakura Fujibayashi

パペットデザイン / puppet design 佐次えりな / Erina Saji

キャスト / cast 佐次えりな、千葉りか子、ともい江梨、茂木真理、藤林さくら

     / Erina Saji, Rikako Chiba, Eri Tomoi, Mari Motegi, Sakura Fujibayashi

 

 

" A City with Monuments "動画は、こちら↑

IMG_2093 2.JPG

2013年 / in 2013(2017年 再演)

「モニュメントのある街」/ "A City with Monuments"

 

経験を問わず、あらゆる職業の参加者と共に、言葉、音楽、美術、振付、衣裳の5つの要素を用いてゼロから創作。相手を否定せず受け入れることで、表現の可能性を押し広げることができるという事実を、観客と参加者が共有した作品。

This work was created collaboratively through a series of workshop with non-professional performers with various backgrounds. Workshop attendees created a piece of work from scratch, using five elements of text, music, design, choreography and costume. This work demonstrates that accepting one another without denying them can lead to enhance the creativity.

 

60分 / 60 minutes

作・演出 / writer and director 佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

衣装 / 林里紗 / Risa Hayashi

キャスト / cast 佐次えりな、ともい江梨、茂木真理、美木マサオ他

    / Erina Saji, Eri Tomoi, Mari Motegi, Masao Miki

 


IMG_7438.JPG

2013年 / in 2013 “ Ne-Bu-Ta “

2013年エジンバラ演劇祭 / Edinberg Festival Fringe 2013

野外用上演作品 / open air theater

 

「輪廻転生」をテーマに、直径6mのパラバルーンを使い身体表現に挑んだ作品。

This work explored the theme of transmigration of the soul, using the technique of physical theatre and a “parabaloon” (a huge piece of circular fabric) of 6m diameter.

 

30分 / 30 minutes

作・演出 / Writer and director佐次えりな、高田百合絵 / Erina Saji, Yurie Takata

音楽 / music 太田友城 / Yuuki Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

キャスト / cast 佐次えりな、高田百合絵他 / Erina Saji, Yurie Takata



IMG_1535.JPG

 2012年 / in 2012

「観世音」 / “Kanzeon”

2012年杉並演劇祭 / Suginami Theater Festival 2012

2017年APOCシアター一人芝居フェスタ

 

3.11と関東大震災、東京大空襲を題材に、時空を超えた「死」と「生」をめぐる一人芝居。美術館内の3m四方の狭い空間にクラフトでジャングルに浮かぶバルコニーを制作。一人芝居の限界を模索した作品。

Inspired by the Great East Japan Earthquake in 2016, the Great Kanto Earthquake in 1923, and the Great Tokyo Air Raid in 1945,

this solo-performance work deals with the theme of life and death beyond the history. It was performed in a small balcony in the jungle, built in a small space (3m x 3m) in the museum. This work explored the limit of solo-performance work.

 

50分 / 50 minutes

作、演出 / Writer and director 佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

キャスト / cast 中村真季子・ともい江梨他 / Makiko Nakamura,Eri Tomoi

 

2011年 / in 2011

「善知鳥」 / “Utou”

2011年アヴィニョン演劇祭 / Festival d’Avignon 2011

野外用上演作品 / open air theater

「utou」という言葉の響きのみで感情や意思を伝えるという実験的な作品。

3m×8mの伸縮可能な移動型の美術を使用し、ビジュアル、言葉の響き、身体表現、雅楽で作品を創作。炎天下の中、2週間で1500名以上の観客を動員。

An experimental performance work which plays with a variety of utterance of a single word, “utou”. This performance uses a large yet mobile set of 3m x 8m. This work combines visual effect, the resonance of the text, physical expression and Japanese traditional music pieces. It attracted more than 1,500 audience members in 2 weeks, despite the heat of the outdoor environment.

 

40分 / 40 minutes

作・演出 / writer and director  佐次えりな / Erina Saji

音楽 / music 太田豊 / Yutaka Ota

美術 / set design 茂木真理 / Mari Motegi

キャスト / cast 佐次えりな、中村真季子、吉野眞弘、磯崎珠奈

     / Erina Saji , Makiko Nakamura, Masahiro Yoshino, Tamana Isozaki